środa, 4 kwietnia 2012

Pieter Nooten - I love music as long as its authentic


English version below

Pieter Nooten – holenderski kompozytor, wokalista i klawiszowiec, związany początkowo z grupą Clan of Xymox. Autor kliku ciekawych solowych płyt.

D.K.: Gdzie teraz mieszkasz, w Holandii czy Wielkiej Brytanii?

P.N.: Mieszkam w Amsterdamie. Urodziłem się na południu Holandii, ale przeniosłem się do stolicy gdy miałem 22 lata.

D.K.: W zespole Clan of Xymox grałeś na instrumentach klawiszowych i byłeś współtwórcą większości utworów. Do dziś ich stare nagrania są bardzo lubiane. Wtedy odpowiadała Ci rockowa ekspresja, dynamika i moc. Jednak kolejne Twoje nagrania, z Brookiem i te solowe, są coraz bardziej subtelne. Czym to tłumaczysz?

P.N.: Nigdy nie byłem tylko fanem popu. Interesowałem się też muzyką eksperymentalną w stylu Tuxedo Moon, Eyeless In Gaza, This Heat czy twórczością Davida Sylviana. Ich muzyka miała na mnie wpływ równolegle do oferty mainstreamowej. Po dwóch pierwszych albumach Clan Of Xymox, gdy pracowałem z Michaelem Brookiem przy "Sleeps With The Fishes", moja miłość do muzyki instrumentalnej, ambientu ogromnie się zwiększyła.

D.K.: Rozumiem dlaczego postanowiłeś odsunąć się od świata biznesu i wydawać płyty sporadycznie. Powiedz co jest bodźcem do tego że jednak jesteś obecny, choć rzadko ale nagrywasz i publikujesz swoją muzykę?

P.N.: Nic na to nie poradzę. Komponowanie utrzymuje mnie przy zdrowych zmysłach. Te ponad 10 lat kiedy nic nie napisałem, było najtrudniejszym okresem w moim życiu. Spodziewaj się więc więcej płyt w przyszłości.

D.K.: Michael Brook - czy masz nim kontakt? Jest jeszcze szansa na kolejną tak piękną płytę jak "Sleeps With The Fishes"?

P.N.: Kilka lat temu Michael skontaktował się ze mną w tej kwestii. Od tego czasu jednak sprzedaż płyt CD załamała się i z tego powodu Michael nie chce już wydawać płyt, tylko skoncentrować się nad swoją karierą kompozytora muzyki filmowej. Nigdy potem nie pojawiła się z jego strony podobna oferta.

D.K.: Chciałem Ci powiedzieć w imieniu swoim i pewnie wielu fanów, że to jest bardzo miłe że dalej można Cię słuchać. Grasz subtelną muzykę kierowaną do ludzi wrażliwych. Lubię jej słuchać na słuchawkach. Powiedz dlaczego akurat wybrałeś syntezatory do wyrażenia swojej ekspresji?

P.N.: Zawsze miałem w sobie odrobinę multiinstrumentalisty, który potrafi zagrać na czymkolwiek na podstawowym poziomie. Klawiatury i komputery pozwalają grać praktycznie na każdym instrumencie o ile jest dobrze zsamplowany! Komponowanie oparte o sample daje dostęp do ogromnego świata możliwości.

D.K.: Czytałem w jednym z wywiadów że nie ze wszystkich fragmentów płyty "Ourspace" byłeś równie zadowolony, myślę że to równy materiał pokazujący próbkę Twoich możliwości. No i ten Twój charakterystyczny głos. Pasuje do muzyki. 

P.N.: Niezbyt lubię "Ourspace" dlatego, że nie miałem odpowiednio dużo czasu i sprzętu, aby płyta zabrzmiała tak, jak bym sobie tego życzył. Z kilku utworów jednak wciąż jestem zadowolony.

D.K.: Do nagrania ostatniej, doskonałej płyty "Here Is Why" zaprosiłeś: Yvette Winkler, Kristin Oppenheim, Susan Bauszat. Trzy wokalistki niczym trzy wisienki w torcie. Utwory z udziałem wokalu uważam za wyróżniające się na tej płycie. Np. "Darkened Haven" Amazing! Możesz przybliżyć kulisty współpracy z tymi Paniami?

P.N.: Znalazłem je wszystkie na MySpace! Skontaktowałem się z nimi, ponieważ byłem pod wielkim wrażeniem ich wokalnego brzmienia.

D.K.: Okładkę do "Here.." stworzył polski grafik Jacek Czerniak.  Masz jeszcze jakieś inne polskie doświadczenia?

P.N.: Clan Of Xymox grał koncert w Warszawie w 1985 roku. Cieszyłem się bardzo z pobytu tam i poznanych ludzi!

D.K.: Występujesz czasami na żywo, czy wystarczy Ci docierać do ludzi na płytach?

P.N.:Tak, gram na żywo. Na Facebooku znajdziesz zdjęcia i zapisy video z tych wydarzeń.

D.K.: Czego słuchasz w domu prócz Bacha?

P.N.: Ha ha! Dobre pytanie! Musze powiedzieć, że kiedy zobaczyłem koncert islandczyków z Sigur Ross byłem pod wielkim wrażeniem. Kocham muzykę tak długo, dopóki jest autentyczna. Nie znoszę zespołów, które kopiują muzykę z przeszłości albo bazują na stereotypach. Sztuka i muzyka popularna potrzebują rozwoju. Nie rozumiem dlaczego ludzie, którzy uważają się za postępowych promują muzykę, która jest bardzo konserwatywna, jak tych wszystkich gitarowych kapel, które w swojej twórczości kopiują kolekcję płytową tatusiów.

D.K.: "Here Is Why" jest do pory chyba twoim najlepszym dziełem.. Delikatna niczym podgardle jakie zwierzę wystawia silniejszemu przeciwnikowi aby pozbawić go chęci walki. Czy masz jakieś muzyczne plany na najbliższe miesiące?

P.N.: W maju tego roku pojawi się nowa płyta. Wydana znowu w labelu Rocket Girl.

Dziękuję za wywiad i czekam na Twoją nową muzykę!

P.N.: Dziękuję! Pozdrowienia z Amsterdamu i powodzenia w prowadzeniu Twojego bloga i strony internetowej!



----
English version:

1. Where do you live now - Netherland or Britain?

P.N.: I live in Amsterdam. I was born in the south of Holland but moved to Amsterdam when i was about 22.

2. You was Clan Of Xymon keyboardist and composer the majority of its
tracks. They are still loved today. In those time you preferred a rock
expression, dynamic and the power. You current works, solo and with Mr
Brook, are more gentle and subtle. How can you explain that?

P.N.: I was never much of a pop music fan. I did enjoy the more experimental acts like Tuxedo Moon, Eyeless In Gaza, This Heat and David Sylvian. I guess I was influenced by their music AND mainstream pop music at the same time. But after the first two albums for Xymox, when I worked with Michael Brook on "Sleeps with the fishes' my love for instrumental, ambient music got an enormous boost.

3. I understant that you stand back of the world of bussiness and decided to release your albums occasionally. What is a stimulus to the fact that you are still active, though rarely, but you record and publish your music?

P.N.: I can't help it! Composing keeps me sane. For more then ten years i did not write a note of music and those were the most difficult years of my life! Expect more albums in the future.

4. Do you still in contact with Michael Brook? Is there a chance for another beautifull album like "Sleeps With The Fishes"?

P.N.: Actually a few years ago Michael contacted me suggesting to produce a follow up. But right at that period cd sales totally collapsed. Also and because of that Michael suddenly did not feel like releasing albums anymore and concentrated fully on his career as film composer. He never got back to that offer again.


5. Me and lots of fans would like to tell you that it is a great thing that you are still active and we all can listen to your music. It is very subtle and directed to sensitive people. I like to listen to it using my headphones. Please tell me, why did you choose keyboards to express your fellings?

P.N.: I have always been a bit of a multi instrumentalist, being able to play any instrument to a very basic level. Keyboards and computers allow you to control just about any instrument available, as long as it's well sampled! Sample based composing offers a very, very rich world of possibilities.

6. I have read in some of interview that not all the fragments of "Ourspace" album you like the same. I think that it is a good portrait of your musical abbilities. Your characteristic voice fits the music perfectly. 

P.N.: I am not that happy with Ourspace because i did not have time or equipment available to make it sound the way i wanted it to sound. But i am pleased with some of the tracks.

7. You invited Yvette Winkler, Kristin Oppenheim and Susan Bauszat to help you with recording your perfect "Here Is Why" album. Three women singers are like three cherrys on the cake. The tracks with their singing differ from another on this album (eg. amazing "Darkened Heaven"). Can you explain a bit how it came to work with these ladies?

P.N.: I found them on myspace! I picked them because i was very impressed by their vocal sound.

8. The cover for "Here..." was created by Polish artist Jacek Czerniak.  Have you got some other Polish experiences?

P.N.: Xymox played warsaw way back in 85 or something. I enjoyed the place and the people a lot!

9. Do you play live sometime or you preffer to get to the people releasing only CDs?

P.N.: I do play live. There are some pictures and videos on Facebook.

10. What do you listen to in your home except J.S. Bach?

P.N.: Haha. Good question. I must say i once watched a live show of the islandic band Sigur Ross and was very impressed!  I just cannot stand bands that copy music from the past or deliver nothing but old clichés. Art and pop music especially need to develop. I do not understand why people who consider themselves progressive and hip, promote music that is reactionary and conservative, like all those guitar bands that copy their daddy's record collection.

11. "Here Is Why" is probably the best of your albums so far. It is delicate like an animal jowl exhibited to a stronger opponent in order to deprive him of his desire to fight. Do you have any musical plans for the coming months?

P.N.: In may there is a new album out! Again on the rocketgirl label.

I wish you good luck and thanks for the interview.

P.N.: Thanks, greets from Amsterdam and good luck with your blog/website!